Визуелна перцепција и њен утицај на учење
Визуелна перцепција омогућава детету да препозна оно што види, да разуме различите елементе као што су величина, облик, просторни односи итд. На сазревање визуелног система у великој мери утиче стимулација непосредног окружења.
Код неке деце визуелна перцепција се развија у складу са узрастом, док је некој деци потребна додатна стимулација и подстицај како би до максимума развили те способности које би допринеле бољем језичном разумевању и изражавању.
Када дете пође у школу, појачавају се захтеви и потребно је да уочава различите облике и да разуме уочено. Нпр. препознаје јабуку као облик, а затим је повезало са појмом јабука. Уочавање односа део-целина потребно је код усвајања писања речи, те да има свест да је слово део речи. Потом следи уочавање појмова исто/слично/различито (разликовање сличних графема).
Уколико дете има тешкоће у читању, писању или тешкоће са пажњом, врло је могуће да није развијена способност визуелне перцепције, која омогућава детету да разуме оно што види, тј. да препозна и разуме различите елементе као што су величина, облик, просторни односи и др.
Базичне видне функције су основа за психомоторни и визуоперцептивни развој детета. Уколико су видне функције лошег квалитета, слика коју око прима је искривљена, мутна и фрагмантарна. Овакве информације нису одговарајуће за развој виших видних функција као ни социјалних, моторичких или когнитивних. Визуо-перцептивне вештине су кључне за учење. Оне омогућавају лоцирање, селекцију и издвајање битних стимулуса из окружења, анализу уоченог и употребу инфирмација. На тај начин директно утичу на усвајање основних акадмеских знања и вештина и имају кључну улогу у достизању аутоматизма. Недостатак одговарајућих стимулуса током критичког периода развоја визуелног опажања, довешће до значајних тешкоћа у области визуелне перцепције.
Да ли се дешава да дете док пише изостави слова или прескочи реч приликом читања? Проверите да ли оно може испратити започети низ, завршити започети цртеж, повезати исте појмове и сл. До поласка у школу дете треба да усвоји:
- спаривање предмета, слика и апстрактних симбола према боји, облику, величини, детаљима, оријентацији детаља;
- идентификацију тј именовање предмета, слика и апстрактних фигура према облику, боји намени или врсти;
- схватање односа делова и целине на комплексним објектима и сликама;
- дискриминацију фигура-позадина;
- визуелно закључивање;
- координацију око-рука која се испољава кроз цртање, прецтртавање, копирање, бојење, писање слова, бројева...
Повратак на почетну страну |